Voor de beste gebruikservaring op deze website, gelieve een andere browser zoals Google Chrome of Mozilla Firefox te gebruiken.

X

Alles wat je moet weten over je voorschot- en regularisatiefacturen

Gepost op 09/03/2020

2 minuten leestijd

Om je energiekosten te spreiden, ontvang je op vaste tijdstippen een voorschotfactuur. Ieder jaar dien je de meterstanden van aardgas en elektriciteit door te geven aan de netbeheerder. Op basis hiervan maakt OCTA+ een jaarafrekening.

Afhankelijk van je verbruik ontvang je een regularisatiefactuur en moet je het verschil bijpassen of krijg je een regularisatiekredietnota en trek je geld terug. Hou ons op de hoogte van wijzigingen in je situatie zodat wij je voorschotfacturen zo goed mogelijk kunnen afstemmen op je reëel verbruik.

Welke factoren bepalen het bedrag van je voorschotfactuur?

Wij ontvangen van de distributienetbeheerder een schatting van je verbruik. Dit gebeurt op basis van de meterstanden van het voorbije jaar of van je verbruikshistoriek van de afgelopen drie jaar. Betrek je een nieuwe woning, dan baseert de netbeheerder zich op het verbruik van de vorige bewoner. Wij houden ook rekening met aangekondigde prijsstijgingen van distributie- of transporttarieven en taksen en met je tarief bij inschrijving. Bij het afsluiten van je contract kies je voor maandelijkse, tweemaandelijkse of driemaandelijkse voorschotfacturen.

Laat je voorschot aanpassen als je situatie verandert

Als je bijvoorbeeld vergrotingswerken uitvoert aan je woning of extra toestellen plaatst -denk aan airco, een warmtepomp voor je zwembad…-, zal je energieverbruik stijgen. Om onaangename verrassingen bij de jaarafrekening te voorkomen, vraag je best om je voorschot te verhogen. Anderzijds kan je verbruik dalen omdat je je woning isoleert of zonnepanelen plaatst of als je kinderen het huis verlaten. Betaal dan niet langer teveel en laat je voorschot verlagen. Via de klantenzone kan je zelf je voorschot verhogen of verlagen met maximum 10%.

Na de meteropname volgt de jaarafrekening

Om de twee jaar neemt de netbeheerder bij je thuis de meterstanden voor aardgas en elektriciteit op, de andere jaren moet je ze zelf doorgeven. Heb je al een digitale meter, dan gebeurt dit automatisch. Na een zestal weken krijgt OCTA+ de meterstanden door van de netbeheerder en maken wij een totaalfactuur op basis van je reëel verbruik, de energiekosten, de distributie- en transportkosten en taksen of toeslagen. We vergelijken deze met de betaalde voorschotten en stellen een jaarafrekening op. Heb je te weinig betaald, ontvang je een regularisatiefactuur voor het saldo. Betaalde je teveel, dan storten wij het verschil terug of verrekenen het bedrag met eventueel openstaande facturen. Op het laatste blad van je regularisatiefactuur of kredietnota zie je meteen hoeveel je nieuwe voorschot bedraagt. Wij berekenen het voorschot zo nauwkeurig mogelijk zodat het verschil met je afrekening miniem is.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste energienieuws en deelnemen aan wedstrijden om leuke prijzen te winnen? Schrijf je dan hier in op onze nieuwsbrief die je elk seizoen van het jaar ontvangt.

Share on Facebook Share on Twitter
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #