Wat wijzigt er aan de lage-emissiezones in 2020?
Gepost op 31/12/2019
•2 minuten leestijd
Vanaf 1 januari bakent Gent een lage-emissiezone of ‘LEZ’ af om vervuilende wagens uit de stad te weren. Hiermee volgt het stadsbestuur het voorbeeld van Antwerpen en Brussel. In Antwerpen worden de toelatingsvoorwaarden nog verstrengd. Dus tijd voor een update.
Vanaf 1 januari bakent Gent een lage-emissiezone of ‘LEZ’ af om vervuilende wagens uit de stad te weren. Hiermee volgt het stadsbestuur het voorbeeld van Antwerpen en Brussel. In Antwerpen worden de toelatingsvoorwaarden nog verstrengd. Dus tijd voor een update.
De Euronorm van je wagen, een Europese standaard voor de uitstoot van schadelijke stoffen, bepaalt of je binnen mag rijden in een stad met een lage-emissiezone. Hoe hoger de Euronorm, hoe minder schadelijk je wagen is voor het milieu. Je vindt de Euronorm op het inschrijvingsbewijs van je voertuig. Staat er geen Euronorm op, dan telt de datum van eerste inschrijving. En die vind je ook op het inschrijvingsbewijs.
Antwerpen verstrengt zijn lage-emissiezone
De lage-emissiezone beslaat de Antwerpse binnenstad en Linkeroever. De Ring rond Antwerpen valt erbuiten, de stadsring R10 (beter gekend als de Singel) niet. Vanaf 2020 mogen enkel nog dieselvoertuigen met Euronorm 5 of hoger de stad in. Voor benzines of wagens die rijden op LPG of aardgas geldt minimum Euronorm 2 of hoger. Elektrische wagens, plug-in hybrides met een maximale CO²-uitstoot van 50 gr/km en auto’s die rijden op waterstof hebben vrije toegang tot de stad.
Zelfde voorwaarden in Gent
Ook in Gent treedt vanaf het nieuwe jaar de lage-emissiezone in werking. Ze geldt in de hele binnenstad die omringd wordt door de R40. De Ring zelf, de as Nieuwe Wandeling-Blaisantvest, de toegangsweg naar AZ St.-Lukas en de weg naar Parking Gent Zuid blijven vrij toegankelijk. De minimum Euronormen zijn dezelfde als in Antwerpen.
Minder streng in Brussel
De Brusselse LEZ omvat alle 19 faciliteitengemeentes, met uitzondering van de Ring RO en enkele transitparkings. Het Brussels Gewest is iets flexibeler: dieselwagens vanaf Euronorm 4 en hoger, benzinewagens en voertuigen die rijden op LPG of aardgas vanaf Euronorm 2 worden getolereerd.
Wat als je wagen buiten de norm valt?
Heeft je dieselwagen Euronorm 4, dan kan je tegen betaling tijdelijk binnenrijden in Antwerpen en Gent. Je kan toegang betalen voor een week, een maand, vier maanden of een jaar via de website van de stad. Voor alle andere wagens die niet voldoen kan je zowel in Brussel, Antwerpen en Gent voor 35 euro een dagpas kopen. Let wel: dit kan enkel acht keer per jaar! Koop je dagpas via de website van desbetreffende steden. In Antwerpen kan je een dagpas bekomen aan de parkeermeters of aan speciale LEZ-automaten.
Een auto kopen? Hou rekening met 2025
De normen om de Belgische steden in te rijden zullen steeds strenger worden. Zo zullen Antwerpen, Gent en Brussel vanaf 1 januari 2025 de norm optrekken naar Euronorm 6 voor dieselwagens en Euronorm 3 voor auto’s die rijden op benzine, LPG of aardgas. Hou dit in je achterhoofd als je van plan bent om een tweedehands auto of bestelwagen aan te kopen. Sterker nog: vanaf september 2027 wil Antwerpen enkel nog dieselwagens toelaten met Euronorm 6d. Deze wagens komen pas vanaf 2020 op de markt.
Wallonië volgt
Vanaf 1 januari 2020 hebben ook de Waalse steden en gemeentes toestemming om een lage-emissiezone in te voeren. De eerste LEZ is voorzien in Luik, maar die is voorlopig nog niet ingesteld.
Hier vind je een tabel van wat er verandert in 2020 in de Vlaamse steden:
Bron: Touring.be