Is goedkope brandstof slecht voor je auto?
Gepost op 30/10/2018
•4 minuten leestijd
Over de kwaliteit van brandstof doen de wildste verhalen de ronde: je motor gaat er van stuk, je rijdt er minder kilometers mee, je valt er mee in panne, enz. Is goedkope brandstof dan écht slecht voor je auto? We prikken een aantal mythes door!
Over de kwaliteit van brandstof doen de wildste verhalen de ronde: je motor gaat er van stuk, je rijdt er minder kilometers mee, je valt er mee in panne, enz. Of garagehouders dreigen ermee de garantie te laten vallen wanneer je kiest om te gaan tanken aan een goedkope pomp. Is goedkope brandstof dan écht slecht voor je auto? We prikken een aantal mythes door!
WAAROM IS ER ZO’N GROOT VERSCHIL OP DE BRANDSTOFPRIJS?
De prijzen van benzine en brandstof variëren van tankstation tot tankstation en zelfs van regio tot regio. Maar hoe komt het dat er zoveel verschillen kunnen zijn tussen verschillende stations? In ons land geldt er een maximumprijs op brandstoffen, dat is de maximale prijs waaraan brandstoffen mogen verkocht worden. De maximumprijs wordt door de overheid berekend voor elk type brandstof, in functie van de afspraken tussen de Belgische Staat en de Belgische Petroleum Federatie (BPF) zijn vastgelegd in een programma-overeenkomst. Pomphouders mogen niet meer aanrekenen voor brandstof en benzine dan deze maximumprijs. Binnen de programma-overeenkomst is dus ook een marge (de winst voor de pomphouder) bepaald. Die kan zijn product dus verkopen aan de officiële prijs of een korting geven op de verschillende producten. De meeste pomphouders bepalen deze korting op basis van verschillende factoren, één daarvan is de concurrentie. In regio’s waar veel tankstations van andere merken zijn, is de korting doorgaans het hoogst. Door een goedkopere prijs te afficheren willen de pomphouders (nieuwe) klanten naar hun station lokken. Een andere factor die de prijs kan beïnvloeden is het soort station: het is evident dat een automatisch tankstation een hogere korting kan geven dan een tankstation met uitbater. De uitbatingskosten liggen immers veel lager en dat komt de verkoopprijs alleen maar ten goede. Eigenlijk is de prijs dus het gevolg van hoofdzakelijk commerciële redenen, welk is dan de link met de kwaliteit van het product?
OVERAL EEN GEGARANDEERDE KWALITEIT
Nu je min of meer weet hoe de prijszetting in elkaar zit, kan je meteen ook de link leggen met de kwaliteit van de brandstof. Goedkope brandstof betekent niet dat de kwaliteit slecht is. Goedkope benzine of diesel zal je motor dus op geen enkele manier beschadigen. De kwaliteit van brandstof in onze tankstations wordt immers 2 keer per jaar gecontroleerd door de FOD Economie. Soms zit er meer zwavel in de ene benzine dan in de andere, maar dat is altijd binnen de toegelaten normen en zal je motor dus nooit beschadigen. Sommige merken voegen additieven toe aan hun brandstof: ook over het nut daarvan is al veel gezegd en geschreven. Deze additieven zouden o.a. de prestaties van brandstof verbeteren of diesel beter beschermen tegen vrieskou. Maar laat ons eerlijk zijn. Deze additieven zijn geen wondermiddeltjes en het nut ervan kan zeker in vraag worden gesteld. In de OCTA+ stations verkopen we om die reden geen brandstof met additief, we garanderen sowieso een uitstekende kwaliteit.
Trouwens, brandstof wordt aangekocht op de vrije markt, maar de brandstof komt in ons land quasi altijd van dezelfde olieraffinaderijen, waar ook de merkbenzinepompen hun producten aankopen. Je kan dus gerust met je tankkaart OCTA+pass of HybridCard in merkloze stations blijven tanken, zonder dat dit je motor beschadigt.
ZIJN DE VERHALEN OVER KAPOTTE MOTORS DAN ALLEMAAL FABELTJES?
In heel uitzonderlijke gevallen kunnen er effectief problemen opduiken na het tanken. Maar het is dan niet meteen de kwaliteit van het product dat zo’n problemen veroorzaakt. Zelden valt het voor dat er in een tankstation andere problemen opduiken, denk maar bijvoorbeeld aan het insijpelen van water in de ondergrondse tanken na een stevige regenbui of overstroming. Gelukkig worden deze problemen meestal vroegtijdig opgemerkt en is de kans zéér klein dat je “water” tankt. In de media doken recent nog andere verhalen op, waarbij de leverancier per ongeluk diesel heeft geleverd in de benzinetank of omgekeerd. Ook dit komt je motor natuurlijk niet ten goede, maar gelukkig gaat het hier om zeer geïsoleerde gevallen.
WAAR TANK IK DAN HET BEST?
Op die vraag weet jij alleen het antwoord! Je kan gerust kiezen voor een goedkoop tankstation, maar zoek er dan wel één in de buurt. De “winst” (het gaat meestal maar om enkele centen op een volle tank) ben je snel weer kwijt bij elke kilometer die je extra moet rijden in je zoektocht naar een goedkoop tankstation. Daarom is het beter om er eentje te zoeken in jouw buurt, binnen een straal van enkele kilometers. Met de Hybridcard van OCTA+ kan je terecht bij een verspreid netwerk van grotere en kleinere kwaliteitsvolle tankstations. Je kan met deze kaart tanken in maar liefst 1850 stations over geheel België. Daarnaast is het de eerste tankkaart die klassieke tankbeurten combineert met herlaadbeurten voor elektrische auto’s. Met de Hybridcard Benelux kan je zelfs in Nederland en Luxemburg tanken.
Ook je garagist kent het antwoord niet op deze vraag. Met de beste bedoelingen van de wereld wil hij je adviseren en verwijzen naar een merkstation, maar weet dat dat dus niet hoeft. Alleszins kan een garagist nooit dreigen om de garantie op een auto te laten vallen bij het tanken aan goedkope pompen. Er is geen enkel automerk dat hun klanten verplicht of verbiedt bij een specifiek merk te tanken. Een expertise is je stok achter de deur moest je garagist dreigen de garantie te laten vallen bij een schadegeval.